Home » » English Itu Mudah

English Itu Mudah

Posted by CB Blogger




Tujuan utama aku jual buku ni, sebab aku nak tolong kengkawan diluar sana yg mempunyai masalah dlm ENGLISH ni.. Aku nak kengkawan sedar bahawa kesannya amat buruk jika kengkawan xdapat mengatasi LEMAH ENGLISH.. Susah sangat nak dapat kerja nanti! Sebab, dah menjadi trend nya, interview dan suasana kerja, menggunakan ENGLISH sebagai bahasa penghantar.
Kesannya, lebih teruk jika kengkawan mendapat gred "TELUR" untuk SPM.. Serius!!! Ia cukup menyiksakan kengkawan nanti.. Nak minta kerja, susah sangat jika bakal majikan menilai kengkawan drpd result SPM semata.. Emm.. Takkan nak kerja biasa2 je? Takkan nak target kerja gaji rendah? Nak juga bercita2 gaji lumayan..Nak juga bercita2 tolong mak dan ayah..

《 Kisah Benar..》




Dari zaman sekolah lagi, aku memang ada masalah dalam ENGLISH.. Kekadang, tension pun ada..geram pun ada..Rasa nak makan org pun ada jugak!! Huhu.. GERAMNYA!!! Sebab subjek lain, semua boleh aku score.. Cuma subjek ENGLISH ni je yg selalu membuatkan keputusan aku spoil.. huhu..


Inilah keputusan peperiksaan aku..
●UPSR, aku dapat 3A1B.. Tapi, subjek ENGLISH, aku dapat B..
●PMR, aku dapat 8A1C.. Tapi, subjek ENGLISH, aku dapat C..
●SPM, aku dapat 12 Agg.. Tapi, subjek ENGLISH, aku dapat E..

Mula2 aku ingat LEMAH ENGLISH ni satu masalah kecil je.. Sebab, aku target kerja kat Malaysia, majoriti org melayu, so nanti mestilah banyak guna Bahasa Melayu, dan bukannya ENGLISH.. Tapi, rupa2nya pandangan aku tu, MELESET SAMA SEKALI.. frown emoticon

Bila aku start belajar di UTMKL, dalam bidang MECHANICAL ENGINEERING, rasa mcm nak menangis pun ada!! Time tu, betul2 buat aku rasa tension.. sebab satu benda pun aku xfaham!! Semua subjek di ajar dlm ENGLISH.. So, MEMANG AKU XFAHAM.. Dah la buku rujukan di perpustakaan pun dlm ENGLISH.. Aku baca pun merangkak2..Nak faham?Apa ntah lagi? Memang ke laut aje la..

Kesannya mula terasa time second semester.. Ramai pelajar melayu yg kena "tendang" dr UTMKL sebab x mencapai standard pointer yg ditetapkan.. Bayangkan, dr 5 kelas, tinggal 2 kelas je!! Aku rasa masalah semua pelajar adalah sama time tu.. DIORANG XFAHAM APA YG DIORANG BELAJAR SEBAB SEMUA SUBJEK DIAJAR DLM ENGLISH.. Serius beb.. Budak melayu, memang lemah ENGLISH time tu.. Tapi, diorang buat xtau je.. mcm xde apa2 yg berlaku.. Tapi, keadaan sebenar, HANYA ALLAH JE YG TAHU..
Nak faham pasal subjek tu pun dah susah.. Ini nak faham pasal ENGLISH pula.. Lagi la xboleh blah.. DAN KESANNYA.. RAMAI LA PELAJAR MELAYU YG KENA BUANG DR UTMKL TIME TU.. Huhuhu.. Kalau la aku yg kena buang, entah le.. Mesti kecewa giler time tu.. Kekadang, bila difikirkan balik, MALU pun ada kalau org tau.. huhu


Aku bernasib baik sebab mempunyai kekuatan mengingat.. Syukur dengan nikmat ALLAH.. Tp, satu ketika tu, aku rasa AKU KENA FAHAM APA YG AKU BELAJAR.. Baru aku dapat merasakan kenikmatan sebenar.. Dan sebagai langkah

permulaan, AKU KENA ATASI SEGERA LEMAH ENGLISH.. AKU KENA KUASAI SEGERA ENGLISH.. PENTING!!Teramat PENTING untuk aku berubah jika aku nak berjaya pada masa akan datang..

Aku ambil inisiatif luar dr kotak..Kalau dikaji semula, hasil peperiksaan aku, aku boleh dapat keputusan cemerlang utk semua subjek yg di ajar dlm bahasa melayu.. Sebagai contoh, time PMR aku ambil bahasa arab.. Aku berjaya mendapat "A".. Mungkin, sebab ustazah aku time tu ajar basic nahu (tatabahasa) dlm bahasa melayu.. Ustazah, time tu terangkan semuanya dlm bahasa melayu sampai kami faham.. Sampai satu level tu, bila asas kami dah kuat, baru ustazah guna bahasa arab sepenuhnya..

Aku nampak, teknik ni berjaya membuatkan aku "score" bahasa arab..
TEKNIK BELAJAR BAHASA ASING DLM BAHASA MELAYU.. Kat situ, baru aku terfikir, mungkin aku juga boleh kuasai ENGLISH jika aku belajar ENGLISH dlm BAHASA MELAYU.. YES!!! AKU DAPAT IDEA.. AKU KENA KUASAI ENGLISH DALAM BAHASA MELAYU.. Ini je peluang aku utk maju ke depan di menara gading ni..

😊
Puas!!! Puas aku mencari di kedai2 buku.. Memang xde satu pun buku rujukan belajar grammar dlm bahasa melayu di pasaran.. Haa!!Takkanlah xde org lain di luar sana yg boleh tulis buku terangkan grammar english dlm bahasa melayu? Xkan xde? Biar betul?

Nampaknya, aku kena ambil tindakan sendiri..

Bermula dr sem 2, aku start tulis sendiri setiap topik english dlm bahasa melayu.. Aku refer kat buku2 di perpustakaan.. Bila dah tulis semula dlm bahasa melayu, aku refer pula pada teacher English aku di UTMKL utk mendapat pengesahan mengenai penulisan aku tu.. (supaya aku xsalah faham pd setiap tajuk grammar tu).. Alhamdulillah, dlm masa setahun, aku berjaya siapkan buku tu!!! Satu buku, penerangan grammar english yg ditulis sepenuhnya dlm bahasa melayu.. Pergh!!! Macam xpercaya pulak!!! Hahaha.. Aku yg "poyo giler" dlm ENGLISH, tp, boleh pulak tulis buku ni..Hahaha..

Buku panduan ni, aku guna sendiri..x bagitau kat org lain pun.. Huhuhu.. Malu beb!!Takut diketawakan orang.. Hahaha.. Bukan apa.. Kengkawan aku ni, jenis suka ketawakan org lain, bila org tu buat benda lain dr yg lain..

Alhamdulillah.. Kesan dr buku tu, aku dah mula faham apa yg aku pelajari dlm ENGLISH..Serius!! Seronok giler beb bila kita faham apa yg kita belajar.. Dah xpernah menghafal dah utk exam!! Memang aku menjawab exam, berdasarkan apa yg aku faham..xsangka, buku yg aku tulis tu benar2 memberi kesan yg cukup besar utk aku.. Lebih aku terharu, bila last sekali, aku boleh pula terpilih antara 5 student terbaik time tu, utk sambung belajar ke UNITED KINGDOM.. SUBHANALLAH.. SERIUS!! XPERNAH TERFIKIR utk sambung belajar ke oversea.. Apatah lagi, bila mengenangkan tahap ENGLISH aku sebelum ni yg amat mendukacitakan.. Betul2 rezeki buat aku.. Terima kasih YA ALLAH..

Hampir 4 tahun aku duduk di Liverpool.. Buat degree 2 tahun, pastu master 1 tahun dan sempatlah kerja hampir setahun di sana.. arghh!! Seronok!! Memang seronok bila dapat kesempatan utk belajar di luar negara.. Sambil tu, dapat juga aku jalan2 pusing EUROPE.. Jejalan gi ITALY, GERMAN, FRANCE, LUXEMBOURG, SPAIN, SCOTLAND, dan IRELAND.. UK memang habislah aku travel.. Dan paling best sekali, aku dapat gi OLD TRAFFORD, tengok pasukan kegemaran aku bermain MANCHESTER UNITED main bola live depan mata.. waaarggh!!!Nak menangis pun ada time tu.. Seronoknya!!! Dan aku xsangka, aku dapat peluang yg sangat berharga ni bila dibandingkan dgn kengkawan lain yg memang hebat giler dalam ENGLISH time sekolah menengah dulu.. Terima kasih YA ALLAH..

Sekarang, aku ada di Malaysia.. Di tanah air ku yg tercinta.. Selepas balik dr UK, aku lihat masalah pelajar melayu masih sama.. Masih LEMAH ENGLISH.. Aku dapat rasakan kekecewaan, kesedihan, dan kepenatan yg mereka rasai bila menghabiskan masa yg lama utk belajar sesuatu, yg akhirnya TETAP JUGA XFAHAM.. Masa yg sama, aku xnak tengok ramai anak melayu yg mengganggur.. Aku xnak tengok anak melayu yg xdapat kejar cita2 utk jadi professional.. Aku xnak tengok ramai ORANG KITA yg mengemis di tanah air sendiri.. Huhuhu..

Kat situ, aku rasa dah sampai masanya utk aku berkongsi buku yg pernah aku tulis..Buku yg dah mengubah kehidupan aku.. Buku yg telah memberi impak besar dlm hidup aku sendiri.. Aku tahu, mesti ramai kengkawan diluar sana yg mencari alternatif utk mengubati penyakit LEMAH ENGLISH ni..

"ENGLISH ITU MUDAH-WOW MY ENGLISH", inilah tajuk buku yg aku bagi untuk buku ni.. Aku harap, dgn ilmu yg sedikit ni juga mampu dikongsikan dgn kengkawan semua.. Mampu mengubah masa depan kengkawan yg mempunyai MATLAMAT INGIN BERJAYA DI MENARA GADING...😊

Dapatkan segera buku panduan lengkap belajar GRAMMAR ENGLISH yg disampaikan sepenuhnya dalam BAHASA MELAYU.. MUDAH! CEPAT! BERKESAN!!!
UNTUK URUSAN PEMBELIAN:

1. Boleh PM di INBOX..


Looped Slider

JOM BAIKI BAHASA INGGERIS


Gagdet

Video Of Day

300 x 250